بورس

در دادوستدهای روز سه‌شنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص‌کل بورس نیز مثبت شد.

نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، سایپادیزل، گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، گروه‌بهمن، پارس‌خودرو و کرمان‌خودرو مثبت بودند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی 19هزار نوبت معاملاتی، 772 میلیون سهم به ارزش 237میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز دوشنبه افزایش داشت. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر 230هزار میلیارد تومان شد.

بورس باید رشد کند

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که امسال به عنوان جهش تولید و مردمی‌سازی نامگذاری شده است، گفت: گزارش بانک‌مرکزی نشان‌دهنده آن است که با ادامه روند فعلی، بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به ۴درصد هم برسد. این موضوع دغدغه بسیار مهمی است.

وزیر اموراقتصادی و دارایی تاکید کرد: در دنیای امروز بسیاری از پیشرفت‌ها در حوزه تولید به توسعه بازارهای مالی وابسته است، اگر بازار مالی خوب عمل نکند، تولید توسعه نمی‌یابد و رشد اقتصاد محقق نمی‌شود، پایین بودن رشد هم به از بین رفتن قدرت رقابتی اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

همتی در ادامه از بالا بودن نرخ بهره و آثار آن بر رشد نرخ تورم و رکود بورس انتقاد کرد و گفت: بازار سرمایه، تنها راه تامین مالی غیرتورمی است. به همین دلیل باید کمک کنیم تا دوباره سرمایه‌گذاران اعتماد کنند و به بورس بیایند تا بازار سرمایه دوباره نقش موثری در تامین مالی داشته باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مارکت‌کپ ۱۴۰میلیارد دلاری به چه درد بورس می‌خورد! سازمان بورس باید همه تلاش خود را به‌کار بگیرد تا سبب رشد ارزش بازار شود.

در ادامه این مراسم، حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اگر بخواهم به یک‌ماه قبل بازگردم یک‌درصد نیز فکر نمی‌کردم در اینجا چنین صحبت‌هایی داشته باشم.

صیدی تاکید کرد: ترجیح من این بود که به صورت مشورت و مشاوره در خدمت تیم اقتصادی دولت چهاردهم باشم اما دکتر همتی تکلیف کردند که به سازمان بورس بیایم، در نتیجه این وظیفه را پذیرفتم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که به ۲ دلیل تصمیم گرفتم که این تکلیف را بپذیرم، توضیح داد: در ابتدا این‌که من در بازار سرمایه بزرگ شده‌ام و در این بازار شاگردی کرده‌ام، بنابراین نباید کفران نعمت کرد و این فرصت را از دست داد. دوم این‌که به اعتقاد من بازار سرمایه، دارای ظرفیت‌های عظیمی است و من به این ظرفیت ایمان دارم و فکر می‌کنم این بازار از امکان جهش بسیار بزرگی برخوردار است. صیدی افزود: با توجه به ثروت موجود در کشور، توانمندی بنگاه‌ها و وجود نیروهای توانمندی و سرمایه‌گذاران موجود در بورس، این بازار در آستانه جهش قرار دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ظرفیت‌های رشد در بازار وجود دارد، مهم این است که اقدامات و قدم‌های لازم در این زمینه برداشته شود. وی بیان کرد: هیچ دلیلی ندارد که بازار سرمایه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد دلار نرسد، ظرفیت‌ها وجود دارد و فقط باید قدم‌های لازم برداشته شود تا به آن نقطه برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =